Hoe trek ik nieuwe klanten aan

Hoe trek ik nieuwe klanten aan op een natuurlijke manier?

Als ondernemer wil je natuurlijk een ding weten, hoe zorg ik ervoor dat mensen bij mij klant worden. Hoe trek ik nieuwe klanten aan? En laat ik je nou gelijk zeggen “Het is eigenlijk heel simpel” Verkopen doe je in 3 stappen.

3 voorwaarden om te verkopen

De klant moet bekend zijn met jouw product

De klant moet jouw product relevant vinden

De klant moet jou en de organisatie waar je voor werkt wel vertrouwen.

01 

De klant moet bekend
zijn met jouw product
 

Een klant die niet weet van jouw bestaan, zal nooit van jou kunnen kopen. Het allerbelangrijkste is dus om te beginnen met reclame maken. Dit kan op diverse manieren, denk aan: netwerken, advertenties schrijven, op beurzen staan of gewoon bellen of mailen. Nu kan traditionele reclame erg duur zijn en koud bellen kan weer een grote drempel vormen. Ik heb in ieder geval een hekel aan koud bellen en mensen ongewenst storen en jij? Maar met online marketing mag je publiceren wat je wilt, zoveel als je wilt en alles wat je publiceert verdwijnt niet. Sterker nog, het zal in tijd alleen maar meer en meer mensen aantrekken….mits je relevant bent voor je doelgroep. Hier kun je tips lezen over hoe je gratis kan adverteren.

02 

Relevant zijn
voor de klant:
 

Vindt jouw klant jouw producten relevant?

Zo niet, dan heeft het ook geen zin om door te gaan. Jouw product moet een een bestaand probleem oplossen, de huidige situatie van jouw klant verbeteren, of een vorm van vermaak bieden voor je klant. Je moet begrijpen dat jouw klant geen tijd en geen geduld heeft. Hij wil het liefst binnen 8 seconden begrijpen wat je hem verteld. Als jouw product niet binnen 8 seconden uit te leggen valt, breek de uitleg op in stukjes en verwijs dan duidelijk waar hij al de nodige informatie kan vinden.

Maar wat wil jouw klant eigenlijk weten?

De klant maakt zich zorgen. Is het product wel veilig? Is de garantie wel in orde? Word ik straks goed geholpen als er iets stuk gaat? Nu hoor ik je al zeggen: “Mijn klant wilt enkel de scherpste prijs!”. Ja ja.., dat natuurlijk ook, maar voordat hij zich druk gaat maken over prijs wil hij eerst gerust gesteld worden! Bedenk zelf als je bijvoorbeeld een grote investering zou willen aangaan als het kopen van zonnepanelen. Zou je kopen bij de eerste de beste webwinkel of toch liever bij een vertrouwde leverancier? Nu aan de veiligheidsbehoefte is voldaan zal de klant een selectie maken op basis van de kenmerken of functies van jouw product. Voldoet het product aan zijn eisen, dan pas zal de klant de prijs vergelijken met andere aanbieders. Nu is de klant in geval van B2C gereed om te kopen, en wil de aankoop zo eenvoudig en snel mogelijk. Het is daarom belangrijk, als je zaken doet met consumenten om dit proces zo in te richten dat jouw klant NU tot aankoop kan overgaan. Werk je in de B2B segment, dan zal jouw klant nu graag met jou in overleg willen om jouw product en jou als leverancier uitgebreider te onderzoeken.

Opgesomd wil jouw klant het volgende van jou weten

Garantie

Product specificatie

Prijs

Aankoopproces

03 

Vertrouwen
winnen
 

Nu er een bezwaar, twijfel of vraag op tafel ligt is het tijd te bewijzen dat jouw klant er goed aan doet door jou te vertrouwen. Hoe goed jij het probleem oplost, en wat voor gevoel jij je klant erbij geeft zal bepalen hoeveel vertrouwen hij heeft in jou als persoon en organisatie. Als jij het probleem snel en adequaat oplost dan is de klant gereed om te kopen.

Vindt je deze tip bruikbaar? Weet je iemand die hier wat aan heeft?

Schrijf je in voor onze sales en marketing tip van de week.

Een keer per week publiceren we een relevante bruikbare tip om je te helpen jouw business te ontwikkelen.