Heb je eigenlijk nog een website nodig in 2017?

Een heel terechte vraag natuurlijk, maar stel dat je nog geen website hebt, hoe promoot je dan je product of dienst? Doet je dit door middel van advertenties, flyers of liever keer op keer persoonlijk? Is dit niet veel werk om elke keer opnieuw uit te voeren? En wat verwachten jouw klanten eigenlijk van jou?Is een Facebook business pagina wel voldoende?

Het antwoord: Alles hangt af van jouw situatie

Je hebt pas een website nodig als je klanten erom vragen 

De grootste misvatting is dat je een website nodig hebt om te verkopen. Een gewone website verkoopt namelijk helemaal niets, tenzij het een e-commerce platform is (maar dat is een ander verhaal). Ik kan het weten, mijn eerste jaar als ondernemer is geen een klant naar mij toe gekomen via mijn website.

Wanneer heb je GEEN website nodig? 

Een startende ondernemer, die nog geen klanten heeft, moet niet eens een website willen. Zijn prioriteit is klanten vinden! En dit doe je door interactie of adverteren. En dat kun je het best doen op Facebook of LinkedIn of al die andere sociale media platformen. Met een sociaal media profiel/account kun je je klant prima informeren met alle basis informatie, de communicatie gaat vlekkeloos en het scheelt je behoorlijk wat kosten. Verder zijn de sociale media behoorlijk transparant, en creƫren dus ook veel vertrouwen. Maar nu vraag jejezelf af, ben je nu als webdesigner je eigen product aan het afbreken? Haha zeker niet, lees verder.

Wanneer heb je WEL een website nodig dan? 

Zodra je al wat klanten hebt opgebouwd en een budget hebt om geen halve werk in te kopen kun je een website laten bouwen. Tegen die tijd zullen jou klanten ook wel enige signalen afgeven dat het wellicht een goed idee is om een eigen website te laten maken. Je hebt op dit moment namelijk meer informatie dat je aan je klant wilt laten weten en je begrijpt je klant beter dan in het begin (scheelt een hoop redesign). en het is nu tijd om te schalen.

Wat kan een website dat een sociale media platform niet kan? 

Nu is jouw website geen simpele brochure meer, maar een marketing platform voor jou onderneming. je een goede website hebt wil je natuurlijk meer klanten aantrekken. Je wilt speciale marketing trechters opbouwen, beter vindbaar worden op Google, klanten data opslaan en slimme automatisering functies toevoegen die in Facebook niet beschikbaar zijn. Belangrijker nog, je hebt nu een plicht naar je bedrijf en naar je klanten, en je kan dan ook niet meer afhankelijk zijn van sociale media platformen. Waarom niet? Omdat die jouw account beheren en kunnen afsluiten op ieder willekeurig moment. Je hoeft maar een foutje te maken, en daarmee de gebruikers voorwaarden te schenden en weg is jouw account. Dat kan nu niet meer. Daarom moet je dit in eigen handen nemen.

Conclusie

Begin, met een Facebook account totdat je klanten erom vragen, en investeer dan in een keer goed in een professionele maatwerk website waar je wat aan hebt.

Vindt je deze tip bruikbaar? Weet je iemand die hier wat aan heeft?

Schrijf je in voor onze sales en marketing tip van de week.

Een keer per week publiceren we een relevante bruikbare tip om je te helpen jouw business te ontwikkelen.